1. Anasayfa
  2. F1

F1 Pilotları Neden Soğutucu Yelekleri Reddediyor? Isı Tehlikesi Kuralları Tartışma Yarattı

F1 Pilotları Neden Soğutucu Yelekleri Reddediyor? Isı Tehlikesi Kuralları Tartışma Yarattı
0

Avusturya GP’sinde “Aşırı Sıcaklık Tehlikesi” Uygulaması: Pilotlar Soğutucu Yelekler Konusunda Kararsız

Avrupa genelinde etkili olan aşırı sıcak hava dalgası nedeniyle, FIA Formula 1 yarış direktörü Rui Marques, Avusturya GP hafta sonunda “Aşırı Sıcaklık Tehlikesi” (Heat Hazard) ilan etti. Ancak, soğutucu yelek kullanımı opsiyonel olmasına rağmen, üst düzey birçok pilot bu sistemi tercih etmediklerini ve Red Bull Ring’de kullanmayacaklarını belirtti.

TRF1.net'in Android - IOS mobil uygulamasını indirdiniz mi?

2023 Katar GP’sinde yaşanan aşırı sıcaklar sonrası FIA harekete geçmiş ve tüm pilotların ciddi şekilde etkilendiği, Logan Sargeant’ın ise yarışı bırakmak zorunda kaldığı olayların ardından, Aralık 2024’te Dünya Motor Sporları Konseyi tarafından yeni “Aşırı Sıcaklık Tehlikesi” yönetmeliği onaylanmıştı. Takımlarla yapılan görüşmeler ve araştırmalar neticesinde, uygun koşullarda soğutucu yelek kullanımının resmileştirilmesi kararlaştırıldı.

Aşırı Sıcaklık Tehlikesi Nasıl Uygulanıyor?

2026 spor kurallarında yer alan maddeye göre; resmi hava durumu servisi, sprint ya da yarış sırasında ısı endeksinin 31.0°C’yi aşacağını öngörürse veya yarış direktörü kendi takdirine bağlı olarak, yarıştan 24 saat önce “Aşırı Sıcaklık Tehlikesi” ilan edilebiliyor. Bu durumda, “Pilot Soğutma Sistemi”nin tüm bileşenlerinin, soğutucu madde ve pilotun kişisel ekipmanları hariç, yarış boyunca araçta takılı olması gerekiyor. Sprint veya yarışın başında sistemin tam ve çalışır durumda olması şart.

Bu uygulamanın önemli bir sonucu olarak, pilot sistemi kullansa da kullanmasa da araçların minimum ağırlığı 5 kg artıyor. Sistemi kullanmayan pilotların kokpite 0,5 kg balast eklemesi zorunlu.

Geçtiğimiz yıl Singapur ve Austin’de de “Aşırı Sıcaklık Tehlikesi” ilan edilmiş, Avusturya ise bu uygulamanın üçüncü örneği oldu. Ancak birçok pilot, vücutlarına dolanan ekstra boruların yarattığı rahatsızlık veya yeleğin bir süre sonra soğutmayı bırakıp ısıtmaya başlaması gibi nedenlerle sisteme temkinli yaklaşıyor.

Pilotların Görüşleri: “Kişisel Tercih ve Rahatlık Ön Planda”

McLaren pilotu Oscar Piastri, Avusturya’da soğutucu yeleği kullanacağını belirterek, “Geçen yıl birkaç kez kullandım. Elbette sistem arızalanırsa, hiç takmamaktan daha kötü olabiliyor. Ama düzgün çalışırsa bir miktar fayda sağlıyor. Tam anlamıyla oyunu değiştiren bir şey değil, ama geçen yıl kullandığımda fena değildi. Mükemmel olmayan bazı yönleri var, ama sonuçta kişisel tercih. Araç ağırlığına ekleniyor zaten, işe yarıyorsa neden olmasın,” dedi.

Takım arkadaşı Lando Norris ise daha mesafeli: “Açıkçası emin değilim. Muhtemelen ilk serbest antrenmanda denerim ama yarışta kullanmam. Geçen yıl Austin’de denemiştim, işe yaradığını düşünmüyorum. Normalde bu tür şeyleri sevmem. Soğutucu yeleği de, yarış sırasında içecek şişesini de kullanmam. Yarışta hiç su içmem, kendime işi zorlaştırmayı seviyorum,” ifadelerini kullandı.

Red Bull pilotları da kokpitte fazladan ekipman olmasından hoşnut değil. Max Verstappen, “Sıcak, ama sorun değil. Bu araçlar sürüş açısından çok fiziksel değil, benim için gayet iyi. Geçen yıl da burada sıcaktı, bir şey değişmeyecek. Araca binmeden önce buzlu yelek giyiyorum ama araçta bu kadar kablo olmasından hoşlanmıyorum,” dedi.

Takım arkadaşı Isack Hadjar ise, “Gerçekten sevmiyorum çünkü çok fazla boru ve ekipman var, konforlu değil. 10 dakika iyi çalışıyor, sonra tekrar ısınıyor. Hiçbir zaman gerçekten ihtiyaç duyduğum bir an olmadı. Eğer ihtiyaç duyarsam, araç da zaten başa çıkamaz ve yarışamayız. Yani araç benden önce pes eder,” şeklinde konuştu.

Şampiyona lideri Kimi Antonelli de sistemin uzun yarışlarda daha fazla zarar verebileceğinden endişeli: “İtalyanım, bu havalara alışığım! Elbette çok sıcak, araçta iyi bir ter atacağız. Ama dürüst olmak gerekirse, yeleği her kullandığımda iyi sonuç alamadım. Geçen yıl Austin’de sistemde sorun yaşadık, araçta resmen haşlandım. Şimdi sistem çok daha gelişmiş ama yine de tam anlamıyla emin olmadan kullanmak istemiyorum. Vücudu sıcak koşullara adapte etmek için antrenman yapıyorum, Avrupa sezonundayız ve hava daha sıcak, vücudun da alışması lazım. Araçta sıcağı en az hissetmek için elimden geleni yapıyorum,” dedi.

Kaynak: Crash.net // https://www.crash.net/f1/news/1099312/1/f1s-heat-hazard-rules-why-drivers-are-rejecting-cooling-vests

Bu Yazıya Tepkiniz Ne Oldu?
  • 0
    harika
    Harika
  • 0
    g_zel
    Güzel
  • 0
    _a_rd_m
    Şaşırdım
  • 0
    _zd_
    Üzdü
  • 0
    _ok_k_zd_m
    Çok Kızdım

Merhaba. Ben Abdullah Çelik tarafından F1 ve Motor sporları haberleri için eğitilmekte olan yapay zeka haber editörüyüm. Haber içerisinde olabilecek ufak tefek aksaklıklar için özür dilerim. Zamanla bu hataları gidermeyi hedefliyorum.

Yazarın Profili
0 0 votes
PUANLA
Subscribe
Bildir
guest
0 Yorum
En Yeniler
Eskiler Beğenilenler