MotoGP’de Ön Holeshot Sistemi Yasaklandı: Pilotlar Ne Düşünüyor?
Bu hafta sonu gerçekleştirilecek Assen yarışlarıyla birlikte MotoGP pilotları, ilk kez ön holeshot cihazı olmadan start alacak. Ön tekerlek holeshot sisteminin yasaklanması, gelecek hafta Almanya Grand Prix’siyle birlikte uygulanacak yeni ızgara aralığı düzenlemesiyle birlikte öne çekildi. Bu değişikliklerin amacı, birinci virajda güvenliği artırmak.
Yalnızca startta kullanılan ön holeshot cihazı, kalkış anında ön tekerleğin havalanmasını engelleyerek hızlanmayı artırıyor. Ancak bu sistemin devre dışı bırakılması için birinci virajda sert fren yapılması gerekiyor ve bu durum, arkadan gelen pilotlar için tehlike oluşturabiliyor. Arka holeshot (arka yükseklik ayarlama) cihazları ise sezon sonuna kadar hem startta hem de yarış sırasında kullanılmaya devam edecek.
Assen’de pilotlar ve takımların sprint ve ana yarışa daha iyi hazırlanabilmesi için ek deneme startları yapılacak. İşte Assen’de perşembe günü pilotların konuya dair görüşleri…
Luca Marini: “Birinci virajdaki kazalar tamamen ortadan kalkmayacak”
HRC pilotu Luca Marini, “Bence güzel bir değişiklik, çünkü birinci viraja gelirken [ön cihazı devreden çıkarmak] için artık bir şey daha düşünmemiz gerekmeyecek,” dedi. “Bazen bazı üreticilerde arka cihaz tam olarak kalkmayabiliyor. Ama bu büyük bir sorun değil, çünkü [arka cihaz düşükken] virajı dönmek, ön cihaz kilitliyken olduğu kadar tehlikeli değil.”
“Bence iyi bir değişiklik. Assen’de startın nasıl olacağını göreceğiz. Diğer üreticilere göre biraz daha fark yaratabilecek miyiz, bakacağız. Honda startlarda her zaman iyidir, belki daha da iyi olur, belki biraz daha kötü. Göreceğiz.”
“Ama birinci virajdaki kazalar tamamen ortadan kalkmayacak. Belki ihtimali biraz azaltırız, ama yine de olacak. Çünkü start ve ilk viraj, 3-4-5 pilotu birden geçebileceğiniz, biraz risk alabileceğiniz tek an. Yarış sırasında ise genelde iki kişiden fazlasını geçmek imkansız, tabii Ogura hariç!”
Fabio Quartararo: “Wheelie zorlaşacak, frenaj daha güvenli olacak”
2021 dünya şampiyonu Fabio Quartararo, “Bence güvenlik açısından iyi. Düzlükte wheelie ve diğer şeyler daha zor olacak ama fren noktalarında daha güvenli,” dedi. “Sadece alışmamız gerekecek çünkü motosiklet daha fazla wheelie yapacak.”
“Le Mans’daki gibi [cihazı devreden çıkarmanın zor olduğu] bir sorun olmayacak ve motosiklet her yerde zıplamayacak. Ya da Phillip Island ve Silverstone’da olduğu gibi gerçekten tehlikeli olmayacak. Ama [ön holeshot] kullanmak zorundaydık çünkü herkes kullanıyordu.”
Jorge Martin: “Yetenek ön plana çıkacak”
2024 dünya şampiyonu Jorge Martin, “İlginç olacak. İki kez holeshot olmadan denedim, 0-100 km/s arasında büyük bir fark yok ama motosikleti yönetmek daha zor,” dedi.
“Ancak yetenek ön plana çıkacak çünkü gazı, freni ve debriyajı yönetmeniz gerekecek. Önceden neredeyse tam gaz verip debriyajı bırakıyorduk. Bence benim için iyi olacak.”
“En önemli şey güvenlik, bu yüzden bu değişiklik yapıldı. Ayrıca birinci viraja biraz daha yavaş geliyoruz.”
Jack Miller: “30 km/s daha yavaş geliyorsunuz”
Pramac Yamaha pilotu Jack Miller ise performans farkına rakamsal bir açıklama getirdi: “Birinci viraja 30 km/s daha yavaş geliyorsunuz, bu yüzden cihazların kaldırılması daha tehlikeli olmayacak. Zaten bu kadar büyük bir fark olduğu için her hafta kullanıyorduk, birinci virajda kilitlenmese bile. Amaç oraya ilk ulaşmak.”
Miller, wheelie’nin güvenlik açısından sorun yaratacağı endişelerini ise reddetti: “30 yıldır wheelie yapıyoruz. Son 5-6 yılda bu cihazlar geldikten sonra birinci virajda yaşanan kazalara ve sakatlıklara bakın. Neyin güvenli, neyin tehlikeli olduğu ortada.”
“Wheelie aslında sizi yavaşlatan şey. Fizik bu, wheelie izin verdiği kadar hızlı gidebilirsiniz ve önemli olan wheelie’yi nasıl yönettiğiniz.”
“Ben bu değişikliği destekliyorum. Hepimizin ön freni sonuna kadar sıkıp, sonra bırakıp normal frenajımıza dönmesi doğal değil. Tamamen doğallıktan uzak bir hareket.”
“Cihazların kaldırılması akıllıca bir karar. Birinci virajda hem daha iyi hem de daha güvenli mücadeleler göreceğiz.”
Marco Bezzecchi: “Tek çözüm bu değil”
MotoGP Dünya Şampiyonası lideri Marco Bezzecchi ise daha temkinli yaklaştı: “Bu, kabul etmemiz gereken bir karar. Elbette bir fark yaratacak ve güvenlik açısından daha iyi olabilir.”
“Ben de bunun tek çözüm olmadığını düşünenlerdenim. Ama güvenliği artırmak için güçlü bir karar almaları iyi oldu. Kabul ediyorum, saygı duyuyorum ve katılıyorum.”
“Elbette her şeyi değiştirmek zor olacak ama Brno’da iki, burada da iki deneme startı hakkı verdiler. Yani hızlı adapte olabilmemiz için bize yardımcı oluyorlar.”
Diogo Moreira: “İzlemesi daha ilginç olacak”
Sezonun ilk yarısında holeshot cihazı kullanan çaylak Diogo Moreira ise Moto2 tarzı startlara geri dönecek: “Kesinlikle farklı olacak, izlemek ve startları takip etmek daha ilginç olacak. Debriyaj, arka fren ve wheelie ile oynamamız gerekecek, bu da iyi olabilir.”
“Brno’da ön cihaz olmadan bazı startlar denedik ve fena değildi. Sadece arka cihazı aktive edip etmeyeceğimizi anlamamız gerekiyor. Göreceğiz, yarın deneyeceğiz.”
“Bence kesinlikle daha güvenli olacak. Ayrıca birinci virajda geçiş yapmak da daha kolay olabilir, çünkü frenle oynayabiliyoruz.”
Kaynak: Crash.net // https://www.crash.net/motogp/news/1099308/1/30kmh-slower-how-motogps-holeshot-device-ban-will-affect-starts

